lördag 16 juli 2016

Swimrun-helg

I fredags kom Josefin på besök! Vi skulle ha swimrun-träningshelg inför 2XU Island Challange. Lördag morgon åkte vi till Kollevik för att köra ett första pass, Josefins första någonsin, och min premiär i min nya swimrun-våtdräkt.
När vi klev i vattnet fick vi nästan en chock, det var superkallt! Som tur var har jag extra ärmar till våtdräkten, så jag slapp ha kortärmat. Till slut vande vi oss vid temperaturen och totalt höll vi nog på en dryg timme. Det var otroligt fint och klart i vattnet, och varmt och soligt på land.


När vi kom hem duschade vi lite snabbt, sen tog vi en kopp kaffe och en bit bananbröd som jag hade bakat dagen innan.
Sen tog vi en tur på stan medan det var öppet och avslutade med brunch/lunch på Brasseri Fridolf.



På eftermiddagen var vi redo för ett pass till så vi åkte upp till Långasjön där vattnet är lite varmare. Henrik följde med och SUPade lite.Vi körde ett varv på lilla swimrunbanan, men vad det gick långsamt. Vi fipplade med dolmar och paddlar, och mitt i en simning pajade Josefins glasögon men som tur var hann hon fånga glaset och kunde knäppa tillbaka det in i glasögonen. Jag testade Josefins handpaddlar, men kände att det var en grej för mycket att fippla med. Vi fick inget flyt i övergångarna mellan land och vatten. Men vi lärde oss massor.

På kvällen helgrillade Henrik regnbåge till oss. Fantastiskt att ha en proffskock när man har träningshelg :)
Jag fick lite ont i min högra handled, sådär som jag bla haft efter vätternrundan. Det var nog känningar efter  handpaddlarna, en överansträngning. Men jag smorde med tigerbalsam och hoppades att det skulle försvinna över natten.

Söndag morgon kände jag fortfarande av handleden och var orolig att det skulle kännas när jag simmade. Men vi tog en lugn förmiddag med teori, vilket betydde att vi kollade på olika swimrunfilmer på youtube. bla ö till ö. Vid 11 tiden drog vi oss i alla fall iväg till långasjön igen för att känna på handleden och prylarna. Det gick bra att simma, inga känningar i handen som tur var och vi hade mycket bättre flyt med dolmar och linor mm.

Sen körde vi vägen förbi en secondhand affär för att se om vi kunde göra några fynd. det blev något litet fat var, sen åkte vi hem till färdig lunch. Tonfisk och tofu-sallad.

På eftermiddagen köpte vi segel-snören till dolmarna och fixade med dem, borrade hål och grejade. Nu var vi fullkittade inför träningshelgens final. Vi skulle vara med på ett träningspass på en del av banan. Vi startade ute vid Marias hus sen samåkte vi till startpunkten, som var några km in på banan, sen tog vi oss totalt 5 km på banan och korsade bla de tre farlederna. Det var otroligt vackert och både löpning och simning gick bra. Det var en väldigt bra erfarenhet att få se en bit av banan och få känna på hur havet och skärgården känns. vi simmade även den längsta simsträckan, som kändes överkomlig.
Efter en sån träningshelg är vi förberedda inför 23e juli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar