måndag 17 juli 2017

Första tiden som gravid, v 1-12




Vi fick den glada nyheten i slutet på november 2016, och runt jul berättade vi för våra respektive familjer. Det var kul att kunna komma med en sån julklapp :).

 

Efter jul åkte vi till Hundfjället och blandade härligt längdåkning med utförsåkning.
 

 
 

 
Nyår firade vi på lammet och grisen. Kanske lite fel meny för en nygravid, men de hade goda alkoholfria alternativ och jag kunde få köttet välstekt :).
 
De första veckorna i graviditeten mådde jag väldigt bra, förutom att jag var väldigt trött på kvällarna och kunde däcka i soffan. Jag hade inget illamående, förutom nån enstaka gång. Jag minns ett tillfälle när jag var i tyskland på tjänsteresa och till frukosten på morgonen fick jag en väldigt stark ost på mackan som första tugga och då fick jag verkligen hålla tillbaka. Jobbigt att sitta runt ett bord med manliga kollegor då också. Men jag åt lite bröd utan pålägg så försvann det. Sen besvärades jag inte mer av det, vad jag kan minnas.
 

I v 10 fick jag göra ett tidigt glukosbelastningstest för att utesluta graviditetsdiabetes. Då kommer man dit på morgonen på fastande mage och får dricka en sockerlösning (superäckligt!) och sedan vänta i två timmar innan man mäter blodsockret. Jag hade 5,7 vilket är relativt lågt, jag tror tom 8-9 betraktas som normalt, så det var ingen fara.

 


 Vecka 11-12 tog vi semester igen och åkte iväg till Japan för att åka skidor. det kändes viktigt att komma iväg, för man vet ju inte hur det kommer se ut på skidfronten ett tag framöver, offpist i djup nysnö känns svårt att få med sig ett litet barn på...
Vi tog med alla passen och åkte!

Resan gick väldigt bra. Jag hade väl funderat lite innan på hur det skulle gå med mat och så, men väl där var det inga problem. Och jag åt till och med sushi. Höll mig borta från tonfisk dock eftersom den innehåller tungmetaller. Men ska man äta rå fisk så är det i japan! Vi läste även japanska kostråd och det är inget konstigt med sushi där. Överst i kostpyramiden står Hydrate and Exersice. Så det försökte jag hålla i. Skidåkningen gick bra, men jag var tröttare än vanligt, somnade lätt i liften. Så några extrema strapatser tog vi oss inte ut på, men härlig skidåkning och god mat fick vi på den här resan med!

 

Såhär såg magen ut efter vecka 12:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar