fredag 28 juli 2017

Kreativitetsflow, gravid v40

Den här veckan började med att jag åkte till Gittes tygkälla för att handla lite tyg. Där finns huur mycket tyg som helst och det är bara att välja och vraka. Jag köpte med mig ett bomullstyg i grått med moln på och tre olika trikåtyg samt muddväv. Trikåtygerna tänker jag sy byxor av framöver, när bebisen kommit och jag vet vilken modell och storlek som passar.
Av bomullsväven hade jag tänkt mig tre olika syprojekt. Eftersom barnvagenen är ganska liten så blev babynestet lite för stort, så jag tänkte sy en "orm" att lägga i vagnen för att göra den lite mer ombonad. Sen ett par gardiner till barnrummet och sist en blöjautomat.


Orm till barnvagn
Jag sydde en tub och fyllde den med ihoprullad stoppning.  Ormen gjorde jag 150 cm lång, tygbredden, vilket passade bra med stoppningen som jag köpte på metervara och rullade ihop, ca 25cm. Sen stoppade jag ormen med vaddkorven och sydde igen änden. (ugglorna i vagnen har svärmor virkat, hur söta är inte dem så säg!)

Gardin till barnrum
jag sydde gardinen dubbelvikt vilket gör den fin från båda håll. Först fållade jag kortsidorna, sedan sydde jag ihop botten med gardinen räta mot räta, till sist vrängde jag den och sydde kanalen för gardinstången. och sparade ca 3-4 cm ovanför gardinstången.

Blöjautomat / Blöjförvaring
Min syster har en blöjautomat i tyg som är både snygg och praktisk. Men den verkar helt omöjlig att hitta i någon affär, så jag bestämde mig för att sy en.
Min syster gav mig måtten på den som hon har hemma och jag gjorde ett eget mönster, ett bakstycke, botten platta, två framstycken och en överdel som passade med en barngalge som jag hade hemma.
Först klippte jag ut alla delar i dubbelt tyg, aviga mot aviga, för att sedan sicksacka ihop dem. Jag ville ha blöjautomaten fodrad.
Innan jag sicksackade ihop hela bottenplattan så la jag in en kartongbit i botten och sydde sedan igen. Därefter sydde jag bakstycket mot botten plattan.
På framstyckena ville jag ha en liten detalj, så jag sydde på accentuerande kantband på var sida om framstyckena som skulle bli öppningen, sedan sydde jag fast även dessa i bottenplattan.
Sist syddes framstyckena ihop med bakstycket.
Sista delen var överdelen som hade formklippts och sytts efter galgen. Den delen nålades fast räta mot räta mot framstycke och backstycke, syddes fast och sist vrängdes alla ihopsydda delar och den var färdigsydd.
Det var faktiskt förvånande hur lätt det gick att sy, och jag är otroligt nöjd med resultatet. Den kommer att bli jättebra! Nu behöver jag bara en bra krok i badrummet för upphängning.


Kreativiteten fortsatte att flöda och igår gick jag till torget och köpte lite blommor för att byta ut de äldsta sommarblommorna på balkongen. det blev en liten grupp. Och tomaterna går det bra för :).


Idag hade jag behov av att boa, så först en tur till återvinningsstationen för att slänga lite skräp.

Sen rensade jag ur och började organisera under diskbänken. Tyvärr ingen förebild, men tänk er att alla påsar låg huller om buller. Nu har alla olika typer av påsar (bra till sopor, papperspåsar och påsar i övriga storleker) sina respektive platser. Sortering av plastförpackningar, glas och metall och under arbetsbänken pappersförpackningar. Nästa steg jag har tänkt mig är att sy förvaringskassar av vaxduk med handtag istället för att ha random plastkassar till återvinningsförvaring. Jag får se när jag får till det, tygaffären i Karshamn har sommarstängt nu i två veckor..


Dagens sista projekt var att pröva att sy kaffefilter. Jag tog ett svart och ett vitt bommullstyg och måttade efter ett vanligt kaffefilter och sydde sedan ihop det. Superenkelt. Sen kokade jag filtrena så att de blev ordentligt rena. Jag kom på att svart tyg nog inte är så bra, eftersom det är ett väldigt färgat tyg och när jag kokade kom fällde det en del färg, men jag bytte vatten och kokade igen, och då blev vattnet klart, så jag tänker att det kanske räcker.


Får rapportera hur resultatet blev när jag testat. För övrigt gick det inte så bra för mig när jag skulle koka kaffe tidigare idag, glömde kaffepulvret... Men graviditetshjärnan kan visst inte göra vanliga saker längre, utan bara organisera och sy.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar