tisdag 25 juli 2017

Graviditetsvecka 13-18, Januari-februari

Träning och aktivitet:
Det kom faktiskt snö till Blekinge i år, och vädret höll sig tillräckligt kallt för att det gick att göra lite konstsnöspår. Så den här perioden åkte jag en del längskidor. Det var väldigt härligt och ett bra sätt att få upp lite flås. Jag var ju naturligtvis extra försiktig i alla backar, men efter ett par varv på banan kände jag mig ganska trygg med skidorna på och var inte rädd för att trilla. För det är väl det värsta som skulle kunna hända med avseende på graviditeten, annars kändes längdskidor som en bra sport för mig. Jag tränade ihop med Maria och Ulrika som körde både Engelbrektsloppet och vasaloppet. Jag fick sälja min plats till Engelbrektsloppet, så inget avslut på klassikern i år heller.

Övrigt under graviditeten:
Jag fortsatte att må bra, och efter att vi kom hem från Japan så berättade jag först för min chef och min närmsta kollega på jobbet att jag var gravid. De tog det bra och det kändes skönt att berätta, men naturligtvis kommer aldrig sånt här optimalt i tiden. I höst ska nämligen min kollega pensioneras, och i och med att jag är på mammaledighet blir en ersättare för henne ensam, och någon måste ju ersätta mig. Men chefen satte igång med rekryteringsprocessen direkt.
Det var väldigt skönt att kunna berätta för övriga på jobbet också, eftersom det kändes som att magen syntes mycket redan, och jobbigt att gå och hålla inne. Detta var relativt tidigt, redan v13-14.

Nu vad det även dags att rensa ur alla byxor ur garderoben, de var verkligen inte sköna längre. Tursamt så fick jag med mig en stor låda med mammakläder från min syster efter jul, så mammabyxor hade jag , plus att det fanns bra på rea på HM för en 100-lapp.

V18 var det dags för ultraljud och det var fantastiskt att få se det lilla livet i magen! Bebisen var väldigt livlig och rörde både på armar och ben. Men vi tog inte reda på vad det var för kön, det känns gaska irrellevant när det viktigaste är att det är ett piggt och friskt barn.
Efter ultraljuden köpte jag första bodyn till bebisen och vi firade med hembakad semla.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar